Zdieľaj

Ovocie a zelenina, ktoré majú najviac vitamínu C

Vitamín C alebo tiež kyselina askorbová patrí k látkam, ktoré k životu jednoducho potrebujeme. Je to dôležitý antioxidant, ktorý zlepšuje sústredenie a navodzuje dobrú náladu. Upínajú sa k nemu hlavne vo chvíľach, keď cítime, že je naše telo ohrozené nastupujúcej virózou. Niekto sa vyzbrojí tubou vitamínového preparátu z lekárne, iný zaplní nákupný kôš citróny a pomarančmi. Lenže pilulky a citrusové plody nie sú zďaleka jedinými a najlepšími zdrojmi vitamínu C. V nasledujúcom prehľade nájdete ovocie a zeleninu, ktoré sú na tom s céčkom ďaleko lepšie. Ich pravidelnou konzumáciou môžete predísť únave, bolesti svalov alebo krvácanie z ďasien, čo sú práve klasické prejavy jeho nedostatku. Jeho odporúčaná denná dávka je 80 mg, ale predávkovania vitamínom C sa obávať nemusíte. Je rozpustný vo vode, takže jeho prebytok telo vylučuje močom.

 

Koľko potrebujeme denne vitamínu C?

Zvyčajná denná dávka vitamínu C je medzi 60 a 100 mg, odporúčaná dávka je 80 mg vitamínu C denne. V prípade začínajúcej virózy, pri silnej únave alebo nachladnutie sú prospešné vyššie dávky – 500 až 1000 mg. V ostatných prípadoch je ale zbytočné predávkovať sa, céčkom ‘, pretože prebytky vylúčime močom.

 

Vitamín C – čierne ríbezle

Máte ho na záhrade? Tak ho tam nechajte a poriadne o tieto kríky starajte. Pri rovnakom váhovom množstve obsahuje čierne ríbezle štyrikrát viac, céčka ‘ako pomaranč. Výskumy navyše ukazujú, že vitamín C obsiahnutý v ríbezlí, je stabilný – ríbezľový sirup napríklad stratí za rok len 15% tohto vitamínu. 100 g čiernych ríbezlí obsahuje 50 až 400 mg vitamínu C.

 

Vitamín C – kiwi

Tak toto ovocie u nás síce nerastie, ale pokiaľ ho rada jete, potom dobre robíte, pretože 100 g kivi obsahuje 90 mg vitamínu C. Niektorí ľudia ho jedia aj so šupkou, ale odporúčame si kivi najprv olúpať (šupka je trochu chlpatá). Viac céčka potom obsahuje medové (zlaté) kiwi. Kivi podporuje látkovú výmenu, takže sa odporúča aj pri chudnutí, zlepšuje zrak a pomáha zvládať stres.

Vitamín C – Papája

Pochádza z južného Mexika a Guatemaly, ale pestuje sa aj v Južnej Afrike, juhovýchodnej Ázii alebo na Havaji. Samozrejme že ju dnes kúpite aj u nás. 100 g papáje obsahuje 60 mg vitamínu C, ale skvelá je aj z iných dôvodov. Podporuje zdravé zažívanie, pretože obsahuje tráviaci enzým papaín. Vďaka nemu potom napríklad krehne mäso, a to aj veľmi tuhé. A ako ju jesť? Stačí ju rozpoliť, vydlabať a potom napríklad pokvapkať citrónom a lyžičkou zjesť.

 

Vitamín C – Červená paprika

Papriky sú ďalším zaručeným zdrojom vitamínu C. A najlepšie sú tie červené, obsahujú totiž až 190 mg vitamínu C v 100 gramoch svojej hmotnosti, čo je vlastne viac ako dvojnásobok odporúčanej dennej dávky. Ak máte možnosť, dávajte prednosť paprikám od overených domácich pestovateľov a doprajte si ich hlavne surové v šalátoch alebo ako zdravý doplnok k pečivu. Ich vhodnou tepelnou úpravou je pečenie, zapekanie, grilovanie alebo dusenie. Okrem vitamínu C červenej papriky obsahujú napríklad betakarotén, ktorý spomaľuje proces starnutia.

 

Vitamín C – brokolica

Táto zelená príbuzná karfiolu obsahuje približne rovnaké množstvo vitamínu C ako kiwi. Pochádza zo Stredomoria a v rade našich kuchýň skutočne udomácnila. Výborná je do polievok, šalátov, zapekaných pokrmov alebo ako ľahká príloha k zemiakovej kaši či pečeným zemiakom. Ak sa nechcete ochudobniť o poklady, ktoré táto zelenina obsahuje, chrúmte ju surovú alebo zvoľte prípravu v pare. Brokolica okrem vitamínu C obsahuje aj betakarotén, vitamín E, kyselinu listovú a železo. Jej pravidelnou konzumáciou prospejete svojmu srdcu, svalom i nervom.

Vitamín C – Chilli papričky

Pol hrsti chilli papričiek nakrájaných na kocky obsahuje okolo 108 mg vitamínu C. Vedci z univerzity v americkom meste Buffalo navyše zistili, že kapsaicín, látka obsiahnutá v čili papričkách, ktoré je mimo iného zodpovedná za pálivú chuť týchto papričiek, pomáha uľaviť od bolestí kĺbov a svalov.

 

Vitamín C – Jahody

Hrstičku jahôd telu dodá asi 85 mg vitamínu C. Navyše jahody obsahujú foláty a ďalšie látky, ktoré pomáhajú udržiavať zdravé srdce. Čerešničkou na torte je tiež skutočnosť, že jahody patria medzi prírodné prostriedky na bielenie zubov.

 

Vitamín C – Ružičkový kel

Ružičkový kel, ktorej plody vyzerajú ako malá kapustičku, je tiež veľmi bohatá na vitamín C. V 100 gramoch nájdeme okolo 115 mg vitamínu C. Navyše ružičkový kel obsahuje tiež vlákninu a ďalšie rastlinné látky, ktoré pomáhajú chrániť naše telo pred vznikom rakoviny. Pretože v surovom stave má ružičkový kel trochu horkú chuť, skúste jej pred konzumáciou zľahka orestovať.

 

Vitamín C – ananás

Ananás obsahuje len o málo viac vitamínu C ako pomaranč (79 mg), ale zato je plný proteolytického enzýmu s názvom Bromelaín. Ten pomáha štiepiť bielkoviny prijaté v potrave, zlepšuje tak trávenie a znižuje plynatosť a nadúvanie. Naviac má protizápalové účinky, čo sa môže hodiť po náročnom fyzickom výkone alebo športovanie.

 

Vitamín C – Červené ríbezle

Chutnejšie brat čiernych ríbezlí síce obsahuje trochu menej vitamínu C (80 mg na 100 gramov), ale zato je súčasne dobrým zdrojom vitamínu K, vitamínov skupiny B a vlákniny.

 

Vitamín C – Čo všetko dokáže?

V tele zastáva mnoho funkcií, potrebujeme ho nielen pri nachladnutí, ale aj pre jeho ďalšie účinky.

  • Posilňuje imunitu.
  • Pomáha pri hojení rán.
  • zmierňuje prechladnutie
  • Urýchľuje liečbu.
  • Ničí voľné kyslíkové radikály.
  • Slúži ako prevencia niektorých ochorení.
  • Chráni telo pred kovmi.
  • Je dôležitý pri metabolizme aminokyselín.
  • Zlepšuje odolnosť proti infekciám.
  • Je dôležitý pri vstrebávaní železa.
  • Pre zdravý vývoj kostí, chrupaviek a zubov.
  • Udržuje cievy pružné a pevné.
  • Jedná sa o prevencii paradentózy.
  • Pomáha pri regenerácii organizmu.

NO COMMENTS