Zdieľaj

Avokádo a zdravie

Avokádo a zdravie – Najčastejšie sa avokádo používa v gastronómii a hlavne v mexických jedlách. Avokádo je plodom stále zeleného stromu „Persea americana“ a názov pochádza z aztéckeho „ahuacatl“. Aztékovia ho nazývali „ovocom plodnosti“ a v niektorých oblastiach Indie zase „maslovým ovocím“. Väčšinou má hruškovitý alebo vajcovitý tvar a drsnú zelenú alebo hnedastú šupku. Patrí do podobnej skupiny rastlín ako napr. škorica. Aj keď je avokádo v skutočnosti ovocím, nie je sladké, nemá ani nejako zvlášť výraznú vôňu a ak je dozreté, má jemnú, až krémovú konzistenciu.

 

Avokádo a zdravie – Bohatý zdroj vitamínov a minerálov

Avokádo je zdrojom vitamínov A, C, E, ale aj viac minerálnych látok ako napríklad horčíka, fosforu, draslíka či medi. Avokádo odporúča mnoho odborníkov pri diéte aj napriek jeho vysokému kalorickému indexu (na 100 gramov je to až 220 kcal.).

Obsahuje veľmi kvalitné tuky ako kyselinu palmovú, linolovú a olejovú. Všetky tieto tuky sú rastlinného pôvodu čo robí avokádo naozaj ideálnym ovocím.

 

Avokádo a zdravie – Nie všetky tuky sú zlé

Keď hovoríme o tom koľko tukov avokádo obsahuje, prečo sa teda odporúča pri diéte? Nie všetky tuky sú zlé. Práve tie, ktoré obsahuje toto ovocie – nenasýtené mastné tuky sa neukladajú v telesnom tuku. A práve to je odpoveď, prečo je avokádo toľko doporučené rôznymi odborníkmi pre zdravé stravovanie.

Podľa českého výživového špecialistu je „avokádo ovocím veľmi bohatým na vlákninu – tá pomáha aby sa potraviny pomalšie vstrebávali a tým nedochádzalo k ukladaniu do tukov“. „Na chudnutie sa avokáda odporúča pre tzv. Nízkosacharidové diéty, kde sa konzumujú hlavne nenasýtené kyseliny. Štúdia American Diabetes Association ukazujú, že ľudia, ktorí dodržiavajú tento typ diéty, schudli viac ako tí, ktorí držia iný druh diét. Jednoducho povedané, po konzumácii avokáda prichádza pocit hladu oveľa neskôr.

 

Avokádo pomáha aj pri spaľovaní tukov

To ale nie je o avokáde všetko. Pomáha pri rýchlejšom spaľovaní tukov. Ako? Jedna z jeho látok zvyšuje produkciu hormónu v štítnej žľaze. Tým stúpa úroveň metabolizmu a spaľujú sa kalórie. Ďalšie látka v avokáde zasa spomaľuje uvoľňovanie inzulínu, čím sa deje to, že si telo nestihne uložiť všetky tuky. Konzumáciou avokáda dokážeme tiež efektívne znížiť hladinu cukru v krvi, čo je tiež veľmi dôležité pri chudnutí.

 

Avokádo

Toto zaujímavé ovocie je plné fytochemikálií, látok, ktoré aj keď nie sú pre život človeka bezprostredne nevyhnutné (tak ako tuky, bielkoviny, či uhľohydráty), môžu ľudské zdravie priaznivo ovplyvňovať. Môžeme si spomenúť na najdôležitejšie z nich, ako sú:

  • karotenoidy (beta-karotén, alfa-karotén a luteín)
  • flavonoidy
  • fytosteroly (beta-sitosterol, campesterol a stigmasterol)

Ďalej nám poskytuje vlákninu a jedinečnú kombináciu tukov, mastných kyselín (hlavne kyselina olejová) a tzv. mastných alkoholov. Sú to však predovšetkým tuky nenasýtené. Okrem toho v ňom nájdeme množstvo ďalších živín a vitamínov ako sú draslík, horčík, vitamín E, vitamín C a vitamíny skupiny B. Avokádo neobsahuje žiadny cholesterol ani sodík.

 

Ako nám avokádo môže pomôcť?

je vo všobecnosti známe, že ak v našej strave nahradíme nasýtené tuky nenasýtenými, ktoré v avokáde výrazne prevažujú, znížime množstvo cholesterolu v krvi a všeobecne znížime pravdepodobnosť výskytu srdcovo-cievnych ochorení.

  • avokádo vysoký obsah antioxidantov
  • avokádo má protizápalové účinky (čím môže pomôcť pri reumatizme, osteoartróze)
  • pomocou svojej kombinácie fytosterolov a tukov zlepšuje absorpciu iných živín, ktoré sú rozpustné v tukoch (napr karotenoidy), čím vlastne pomáhať dostať viac týchto živín z potravy, ktorú konzumujeme
  • luteín v avokáde má priaznivé účinky na zrak
  • doterajšie výskumy naznačujú, že avokádo by svojím neobvyklú kombináciu antioxidačných a protizápalových zložiek mohlo prispieť k prevencii rakoviny.
  • avokádo má nízky obsah cukrov a nízky glykemický index

 

Avokádo v kuchyni – niekoľko super tipov

Avokádo sa výborne hodí do šalátov a to či už ovocných alebo zeleninových. Ak sa chcete vyhnúť nasýteným tukom, avokádom môžete nahradiť maslo v rôznych nátierkach či nátierkach. Môžete vyskúšať avokádovú nátierku s tuniakom, mozzarelou, či avokádovú nátierku s fazuľou. Hodí sa aj na prípravu dipov a omáčok.

Najzdravším spôsobom ako používať avokádo pri varení, je ho nevariť. Keď ho však napriek tomu chcete použiť ako ingredienciu v tepelne upravených jedlách, je žiaduce ho tepelne spracovávať čo najkratšie a pri čo najnižšej teplote. Čo ešte môžete skúsiť, je avokádo pridať do jedla, ktoré sa práve dovaril. Avokádo sa prehreje a zároveň ostanú zachované všetky zdraviu prospešné látky, ktoré sa v ňom nachádzajú.