Zdieľaj

8 potravín pre vyšší testosterón – Testosterón je mužský pohlavný hormón, o  ktorom si mnohí myslia, že súvisí iba so sexuálnou aktivitou. Tento hormón je však zodpovedný aj za zdravie a kvalitu svalov a kostí, produkciu spermií a rast vlasov a nechtov. Jeho hodnota v tele muža sa znižuje s pribúdajúcimi rokmi a v dôsledku chronických ochorení. Úbytok testosterónu má jasné ukazovatele – erektilná disfunkcia, menej svalov, no zato viac telesného tuku.

Hypogonadizmus je ochorenie priamo súvisiace s nízkou hladinou testosterónu v tele a vyžaduje medicínsku liečbu. Odhliadnuc od dodržiavania lekárskych odporučení však existujú aj potraviny a prírodné výživové doplnky, ktorými si hladinu testosterónu v tele dokážete prirodzene zvýšiť.  A to nielen v prípade, že týmto ochorením trpíte, ale taktiež i ako preventívny zásah, pretože nikto z nás už nebude mladší.

 

Základom je dopĺňať vitamín D a zinok. Prečo?

Vo výskumoch sa zistilo, že cieleným dopĺňaním vitamínu D (alebo aj slnečného vitamínu) sa u mužov hodnota testosterónu zvýšila o 20-25%, taktiež sa zistilo aj prepojenie medzi nízkou hodnotou vitamínu D a nízkou hladinou testosterónu u starších mužov. Tým, že pracujete v kancelárii, vyhýbate sa slnečným lúčom alebo sa natierate ochrannými krémami s vysokým SPF, zabraňujete tomu, aby pokožka prijímala vitamín D zo slnečného žiarenia.

Zinok nie je ľudské telo schopné tvoriť, ani ukladať do zásoby. Podieľa sa však na prirodzenom zvyšovaní testosterónu a viacerých endokrinných procesoch v tele muža, samozrejme iba v prípade, ak ho má organizmus dostatok.

 

V čom môžete tieto dva dôležité suplementy nájsť?

 

Tuniak

Je bohatý na vitamín D, zdravé bielkoviny a zároveň má nízky obsah kalórií. A je jedno, pre akú formu úpravy sa rozhodnete – svoju dávku vitamínu D získate ako z čerstvého, tak aj z konzervovaného tuniaka. Ak vám táto ryba nechutí, vyskúšajte lososa alebo sardinky. Konzumujte ich však s mierou. Veľká dávka omega 3 mastných kyselín z rýb totiž nie to pravé.

TIP !
Vyskúšajte najlepšie tablety na zväčšenie testosterónu – RECENZIA

Nízkotučné mlieko obohatené o vitamín D

Mlieko je skvelým zdrojom proteínov a vápnika. Veď už ako deti nás všetci presviedčali – pite mlieko, budete mať silné kosti. Rovnaký efekt má i na kosti dospelých mužov a navyše pozitívne ovplyvňuje hodnotu testosterónu. Vyberajte si  však mlieko obohatené o vitamín D (zvyčajne je tento údaj jasne zvýraznený na obale) a zároveň bez zbytočných tukov navyše.

 

Vaječné žĺtky

Vaječný žĺtok má náročnú pozíciu. Na jednej strane už jeden žĺtok obsahuje dennú dávku cholesterolu, kým na strane druhej obsahuje živiny, ktoré dokážu jeho hladinu v krvi znížiť. Je bohatým zdrojom vitamínu D a prispieva k prirodzenému zvyšovaniu testosterónu v tele muža. Tak pokiaľ nemáte problémy s vysokým cholesterolom, zaradenie vaječného žĺtka do stravy vám neublíži.

Obohatené obilniny

Ak vajíčka na raňajky z dôvodu zvýšeného cholesterolu nie sú ideálnym riešením, stavte na obilniny, pečivo a cereálie obohatené o vitamín D. Takto upravené potraviny majú okrem vitamínu D cielene zvýšené hodnoty viacerých vitamínov a minerálov – napr. vitamíny skupiny B, železo, vápnik, kyselinu listovú. Okrem priaznivého účinku na hodnotu testosterónu tak získate aj ďalšie pridané výživové benefity.

 

Ustrice

Ustrice patria k jednotke medzi potravinami v obsahu zinku. Práve zinok je základnou živinou v období puberty a dospievania každého muža a má dôležitý vplyv pri kontrole množstva testosterónu. Vysoká výživová hodnota v ustriciach podporuje taktiež imunitný, srdcovo-cievny a hlavne – reprodukčný systém.

 

Mäkkýše

Príležitostná konzumácia krabov a homárov ozvláštni váš jedálniček a prispeje k udržaniu optimálnej hladiny testosterónu v tele. Títo morskí favoriti totiž obsahujú výrazné množstvo zinku. Napríklad taký aljašský kráľovský krab (alebo krab kamčatský) už v 100 gramoch obsahuje viac ako 50 percent  potrebnej dennej dávky zinku pre človeka.

Hovädzie mäso

Nadmerná konzumácia hovädzieho mäsa spôsobuje v neskoršom veku viacero závažných ochorení tráviacej sústavy –  s týmito výsledkami sa určite nebudete púšťať s chuťou do šťavnatého steaku alebo práve naopak? Pri opatrnej, občasnej, „slávnostnej“ konzumácii získate v chudom hovädzom mäse a hovädzej pečeni výnimočný zdroj zinku.

 

Fazuľa

Táto plodina vo svojich rozmanitých odrodách a druhoch (biela fazuľa, čierna fazuľa, fazuľové struky, fazuľa mungo …) je bohatým zdrojom vitamínu D a zinku, vlákniny a kvalitných proteínov. Zaraďte túto zdravú strukovinu do vašich jedál častejšie, nielenže podporíte zvýšenie testosterónu, ale priaznivo bude pôsobiť aj pri ochrane vašich svalov, vrátane srdca.

 

Ak z krvných testov lekár určí, že vaše problémy súvisia s hypogonadizmom, úprava stravy pridaním vitamínu D a zinku nebude dostačujúca, preto pre zvýšenie hladiny testosterónu vo vašom tele budete musieť užívať hormonálne testosterónové lieky. Akokoľvek však, vyššie spomenuté potraviny v sebe ukrývajú potenciál zdravého stravovania s viacerými hodnotnými živinami.

NO COMMENTS

Nechaj komentár