Zdieľaj

Polievka na chudnutie je výborným spôsobom ako schudnúť a pritom dodať telu dostatok tekutín, dôležitých vitamínov a minerálnych látok. Obsahuje zeleninové zdroje plné antioxidantov a vlákniny, nízky obsah kalórií a preto by v takejto „light“ verzii nemala chýbať v žiadnom zdravom jedálničku.

Na čo je dobrá „tukožrútska polievka“?

Tukožrútska polievka je veľmi dobrou alternatívou k rýchlemu a po výživovej stránke aj k celkom zdravému krátkodobému chudnutiu. Ľudia, ktorí túžia schudnúť o nej už isto dávno počuli a možno jej konzumáciu aj počas niekoľkých dní vyskúšali. Špeciálne zloženie tukožrútskej polievky má svojich verných fanúšikov, ale aj celý rad odporcov. Poznáte na ňu recept? Chceli by ste vyskúšať, či máte toľko odhodlania a výdrže stravovať sa celý týždeň monotónne? Alebo by ste iba chceli za týždeň schudnúť minimálne 4 kilá?

Po tukožrútskej diéte, v rámci ktorej sa konzumujú predovšetkým polievky na chudnutie, siahnite najmä vtedy, ak to prehnali s prejedaním, alebo aj potrebujete narýchlo zhodiť pár kíl. Najčastejšie sa k nej odhodláte po vianočných sviatkoch a keďže jej základnú verziu tvorí množstvo kapusty a zeleniny, je istým spôsobom aj nástrojom detoxikácie organizmu, čo v konečnom dôsledku nemusí vôbec “vypáliť zle”. Navyše – v našich končinách je konzumácia kapusty, ako zdroja vitamínu C v zimných mesiacoch, pomerne časté a vhodné riešenie.

Hlavné pozitíva:

  • Rýchlo sa zbavíte nechcených kilogramov – mínus 3-5 kg za týždeň
  • Urýchlite detoxikáciu organizmu
  • Spôsob ako reštartovať trávenie

Tukožrútska polievka – recepty

Ako to už býva, kedysi na začiatku bol zrejme len jeden základný recept polievky na chudnutie, dnes už môžete nájsť veľmi veľa rôznych kombinácií, tak veríme, že sa inšpirujete a nájdete svoju obľúbenú verziu.

Aby ste mali informácie pohromade, odporúčame vám prečítať si aj celý jedálniček s tukožrútskou diétou a čo všetko od takejto diéty môžete očakávať, aké sú jej výhody, ako sa budete cítiť a aj aké riziká môže priniesť.

Tukožrútska polievka – VERZIA 1: Kapustový originál

Ingrediencie:

1 hlávka bielej kapusty, 3-4 stredne veľké biele cibule, 4-5 stoniek zeleru, 250g hustého paradajkového pretlaku (alebo 4-5 stredne veľkých paradajok), 3 papriky, 2-3 strúčiky prelisovaného cesnaku, 1-2 bujóny podľa vlastného výberu, korenie, štipka soli, rozmarín, estragón alebo kari na dochutenie, 1-2 PL olivového oleja, 1 liter vody

Postup:

Zeleninu umyte a pokrájajte na drobné kúsky. V hrnci rozpáľte olivový olej a pridajte restovať nadrobno nakrájanú cibuľku, následne kúsky zeleru. Podlejte 1 litrom horúcej vody, pridajte bujón, štipku korenia a soli, paradajkový pretlak (alebo nadrobno nakrájané paradajky). Nechajte zovrieť. Posledným krokom je pridanie nadrobno pokrájanej kapusty. Chvíľku povarte do zmäknutia (cca 10 minút, kapusta by sa nemala úplne rozvariť) a po odstavení primiešajte pre vôňu a dochutenie prelisované strúčiky cesnaky a zvyšné koreniny – podľa vlastného výberu a aké máte radi.

TIP
Prečítajte si – Najlepšie výživové poradne

Tukožrútska polievka – VERZIA 2: Šálková zeleninová bomba

Ingrediencie:

4 šálky nadrobno nakrájanej bielej kapusty, 1 menšia cibuľa, 2 strúčiky cesnaku, 1 šálka nadrobno pokrájanej mrkvy, 1 šálka zelených fazuľových luskov, 2 šálky brokolice, 2 šálky cukety na kocky, 2 zelené papriky, 3-4 PL paradajkového pretlaku, 2 bobkové listy, soľ, čierne korenie, bazalka, tymián, 6 šálok vody + hovädzí bujón (alebo 6 šálok hovädzieho vývaru), olivový olej

Postup:

Na troche olivového oleja osmažte nakrájanú cibuľku s prelisovaným cesnakom. Pridajte kapustu, mrkvu a fazuľové lusky. Poduste dovtedy, kým kapusta nezmäkne na „al dente“. Následne pridajte nadrobno pokrájanú papriku, paradajkový pretlak, 6 šálok teplého hovädzieho vývaru (alebo teplej vody s bujónom), bobkový list, korenie, štipku soli. Povarte 7-10 minút na miernom ohni a na záver vsypte cuketu nakrájanú na kocky a brokolicu na kúsky. Varte ešte 5 minút. Dochuťte obľúbenými bylinkami alebo koreninami.

Tukožrútska polievka – VERZIA 3: Kuracia detoxikačná polievka (BONUS bez kapusty)

Ingrediencie:

1 nadrobno pokrájaná cibuľa, 2 šálky mrkvy „na kolieska“, 2 šálky nakrájaného stonkového zeleru, 8 šálok kuracieho vývaru (alebo voda + kurací bujón), 400 g kuracích pŕs (bez kosti a kože), 2 šálky brokolice, 1,5 šálky hrášku, 1 ČL soli, ¼ ČL kurkumy, 2PL olivového oleja, ¼ šálky petržlenovej vňate nadrobno, 3 strúčiky prelisovaného cesnaku, 2PL čerstvého nastrúhaného zázvoru, 1 PL jablkového octu

Postup:

Vo veľkom polievkovom hrnci osmažte na olivovom oleji cibuľku. Pridajte zeler, mrkvu, cesnak a zázvor a varte aspoň 5 minút. Následne prilejte teplý kurací vývar (alebo voda + bujón), nadrobno pokrájané kuracie prsia, jablčný ocot, kurkumu a soľ. Varte približne 25 minút, kým nie je kuracie mäso tepelne spracované. Ako posledné pridajte do polievky „kvietky“ brokolice, hrášok a petržlenovú vňať. Premiešajte a povarte ešte 15 minút.

Chcete sa inšpirovať ďalšími polievkami na chudnutie? Viac nápadov vo videu

Tukožrútska diéta a jej priebeh

Pre originál kapustovú tukožrútsku polievku existuje špeciálny 7 dňový diétny režim. Patrí k nízkokalorickým diétam s vysokým obsahom vlákniny, absenciou tukov a bielkovín a výrazným obmedzením sacharidov.

Hlavné pravidlo: Kapustovú polievky jedzte vždy, keď pociťujete hlad – 2,3 aj 4 krát denne.

  • 1. deň – Ovocný deň: povolené je jesť kapustovú polievku a akékoľvek ovocie, s výnimkou banánov.
  • 2. deň – Zeleninový deň: povolené je jesť kapustovú polievku a rôzne druhy zeleniny, s výnimkou kukurice a hrášku. Na večeru si môžete dať 1 uvarený zemiak s maslom
  • 3. deň – Ovocno – zeleninový deň: kapustová polievka, akékoľvek ovocie (bez banánov) a zelenina (bez kukurice a hrášku).
  • 4. deň – Banánový deň: na štvrtý deň môžete jesť už konečne aj banány a piť mlieko. Hlad treba zaháňať kapustovou polievkou. (divoká kombinácia, však?)
  • 5. deň – Deň s mäsom 1: okrem kapustovej polievky môžete v 5.deň skonzumovať až 300 gramov hovädzieho (kuracieho) mäsa a 6 čerstvých paradajok.
  • 6. deň – Deň s mäsom 2: jedzte toľko chudého hovädzieho (kuracieho) mäsa, koľko vám chutí, ako prílohu zvoľte listovú zeleninu a nezabudnite ani na kapustovú polievku, ideálne v poobedňajších a večerných hodinách
  • 7. deň – Deň s ryžou: ku kapustovej polievke pridajte do jedálničku ryžu (napr. hnedú), nesladené ovocné džúsy a zeleninu.

Nezabúdajte piť dostatok tekutín, hlavne čistej vody. Alkohol je zakázaný. Kávu môžete byť v primeranom množstve (bez cukru a mlieka).

Tukožrútska diéta PLUSY

  • Cenovo dostupné bežné suroviny
  • Veľa zeleniny = veľa živín, antioxidantov a vlákniny
  • Príprava polievky na niekoľko dní vopred – nemusíte tráviť čas v kuchyni, polievku si môžete rozdeliť na porcie a zamraziť.
  • Polievku môžete jesť kedykoľvek počas dňa, nemali by ste pociťovať hlad.
  • Detoxikácia organizmu
  • Reálny úbytok 3-5 kíl

Tukožrútska diéta MÍNUSY

  • Nedostatok bielkovín, tukov, sacharidov
  • Zvýšená plynatosť a nafukovanie
  • Jojo efekt po návrate na klasické stravovanie
  • Únava, podráždenosť a nesústredenosť
  • Návaly vlčieho hladu – sklamanie z nedodržania režimu
  • Po diéte nebudete chcieť kapustu nejakú dobu ani vidieť.
  • Nie je vhodná pre každého – pozor na zdravotný stav

Čo si o tukožrútskej diéte myslíme?

Nízkokalorická diéta so zameraním na jeden tip zeleninovej polievky je náročnou výzvou. Kto ju zvládne, bude odmenený úbytkom kilogramov, ale musí si dávať pozor na jojo efekt, ktorý sa pri takejto diéte dostavuje vo veľa prípadoch. Pravdepodobne vás neobídu ani pocity únavy a nepohodlia a len ťažko budete odolávať sladkému pokušeniu. A možno už nikdy nebudete chcieť konzumovať tepelne upravenú kapustu.

Určite je však zaujímavým spôsobom ako detoxikovať telo, prečistiť črevá od škodlivín a nánosov – no nesmie vám prekážať zvýšená plynatosť a častá návšteva na toalete.

Ako rozumné a pre telo prospešné riešenie sa javí zaradenie takejto nízkokalorickej polievky na chudnutie miesto večere. Neobjete sa jej tak rýchlo, prinesie úžitok pre tráviace procesy, urýchli ranné vyprázdňovanie a pre vysoký obsah vlákniny vás aj skutočne zasýti. Určite napomôže k zníženiu denného energetického príjmu.

Veľmi dôležitý je váš zdravotný stav, preto túto diétu konzultujte so svojím ošetrujúcim lekárom

Napíšte nám, aké máte skúsenosti s takýmito tukožrútskymi diétami? Boli ste spokojní s výsledkami? Dalo sa to zvládnuť?

Žiadne komentáre

Nechaj komentár