Zdieľaj

V dnešnej dobe je v móde venovať sa najrôznejším druhom a štýlom stravovania. Snažíme sa tak možno aspoň čiastočne kompenzovať svoj stále čoraz vedomejšie nezdravý spôsob života – málo pohybu, veľa priemyselnej stravy, množstvo fast foodu či najrôznejšie zlozvyky. No mnohí z nás sa aj stále čoraz vedomejšie a intenzívnejšie zaujímajú o to, čím vyživujeme svoje telo, myseľ, ducha – celkovo svoju bytosť a ako sa o ňu staráme.

Niekoho viac oslovuje bežné vegetariánstvo, iní zas skúšajú najrôznejšie formy stravovania – vegánstvo, vitariánstvo, frutariánstvo a mnohé ďalšie odnože.

Keď však začneme pátrať hlbšie zistíme, že veľa z týchto stravovacích odnoží ťaží zo spôsobu stravovania, ktorý ako prvý vo veľkom začal prezentovať najmä Dr. Norman W. Walker. Jeho prvá kniha o stravovaní vyšla už pred vyše 80timi rokmi. Venoval sa najmä tzv. živej strave a ovocným, zeleninovým šťavám. Medzi jeho najznámejšie knihy patrí kniha Norman W. Walker – Uzdravte sa a omladnite.

Bonusové body pre vegetariánstvo vďaka vôni?

Mimochodom pre rôznych odporcov týchto vegetariánskych foriem stravovania, bude možno zaujímavou informáciou nasledujúce zistenie. Podľa rôznych výskumov a pokusov naša strava ovplyvňuje aj to ako voniame a ako nás vnímajú iní ľudia – a zvlášť opačné pohlavie. Údajne inak vonia vegetarián a inak človek, ktorý jedáva mäso a mliečne výrobky.

Malo by to súvisieť s ľahkosťou potravy, jej kvalitou, zložením a celkovým pomerom – nakoľko také jedlo zásobuje tráviaci systém a telo živinami či naopak odpadovými látkami. Z najrôznejších testov vyplynulo, že ženám viac voňali muži, ktorí sa živili vegetariánskou stravou.

Čo je na tom ale pravdy? Nejaké logické základy by to mohlo mať – ľahšia strava sa trávi efektívnejšie a nezaťažuje tráviaci systém a telo odpadovými látkami – no mohol by v tom byť aj placebo efekt a nie je jasné či by sa to dalo uplatňovať všeobecne.

Ktovie, možno je to o dôvod viac porozmýšľať aspoň nad zakomponovaním ovocných a zeleninových štiav do svojho jedálnička a do svojho životného štýlu. Ak už nie kvôli ničomu inému, tak aspoň môžeme otestovať, či budeme iným ľuďom viac voňať J .

V každom prípade aj zahraničné štúdie potvrdzujú vplyv stravy na vôňu ľudí (1).

Norman W. Walker a jeho výskumy živej potravy.

Norman Walker bol doktorom, ktorý sa zaoberal hlavne výskumom výživy a jej vplyvu na zdravie. Osobne sa dožil veľmi vysokého veku a údajne ešte aj na sklonku života aktívne jazdil na bicykli a staral sa o svoju záhradku.

Vo svojom živote sa najviac snažil ukázať a dokázať, že dobré zdravie môže ísť ruka v ruke s dlhým životom – vďaka „správnej“ strave, mysleniu a aj starostlivosti o telo.

Čo teda zistil a najviac preferoval pod pojmom „zdravé stravovanie“?

Podľa Normana Walkera a podľa jeho výskumov, experimentov a celého zástupu ľudí, ktorým pomohol vďaka strave uzdraviť svoje telo aj svoju myseľ či dušu – podľa neho je človeku najbližšia a najzdravšia najmä „živá“ surová strava – to znamená surové ovocie a zelenina a najmä čerstvé ovocné a zeleninové šťavy – bez akejkoľvek tepelnej úpravy. Vo svojich knihách často uvádza myšlienku:

„Nikdy nie sme tak starý, aby sme nemohli omladnúť“.

Liek na mladosť a zdravie?

Podľa neho môžeme byť starí už v tridsiatke a naopak mladí aj v sedemdesiatke. A je údajne prakticky nemožné omladnúť ak je telo zaťažené najrôznejšími odpadovými látky.

Walker tak vytrvalo skúmal, aký je rozdiel medzi potravinou a živinou, prečo musíme jesť a piť, čo sa deje v tele behom prijímania potravy a čo v tele nastáva po niekoľko hodinách po jedle… Skúmal vplyv odpočinku a myslenia na naše zdravie.

Fungovanie nášho tela a tráviacej sústavy.

Ďalej skúmal prečo a ako sa telo zbavuje odpadových látok, ktoré vznikajú pri látkovej výmene. Zaoberal sa množstvom zdravotných ťažkostí od bolestí hlavy, únavy, tráviacich ťažkostí a bolestí najrôznejších orgánov či častí tela. Zistil, že často je mnoho z týchto ťažkostí spojených s konzumáciou určitých potravín ako ich následok.

Skúmal obsah živín v potravinách a ich obsah v jednotlivých zložkách – a viacnásobná skúsenosť mu potvrdzovala, že najprínosnejšie sú pre človeka potraviny nesúce, obsahujúce život – a to je čerstvá a surová zelenina, ovocie a šťavy z nich.

Mimochodom aj viaceré výskumy potvrdzujú pozitívny vplyv čistých ovocných a zeleninových štiav na ochranu a prevenciu pred rakovinovými a kardiovaskulárnymi ochoreniami (2).

Odpadové látky v tele.

Jedného dňa Walkerovi jeden jeho známy – vegetarián – povedal, že ak by mal byť niekedy náhodou tak chorý, že by nemohol vstať z postele, nech rozhodne neje žiadne lieky – a radil mu nech v takom prípade tri dni nič nekonzumuje, iba nech pije pohár čistej vody každú polhodinu a uzdraví sa – pretože podľa neho je choroba len dôsledkom nahromadenia odpadových látok v tele.

A bohužiaľ – alebo našťastie – sa jedného dňa v takejto situácii Walker ocitol. A vtedy začal sám na sebe experimentovať so živou stravou a podarilo sa mu „zázračne“ uzdraviť. Odvtedy sa tejto problematike začal venovať naplno.

Samozrejme to je len jeho skúsenosť. Keďže sme všetci jedineční vplyvov a faktorov môže byť veľmi veľa. Takže dané zovšeobecnenie slúži predovšetkým hlavne na inšpiráciu a možnosť iného pohľadu na liečenie a uzdravovanie.

Výhody konzumovania šťiav.

Jedným z jeho zistení je napríklad údajná výhodnosť konzumovania ovocných štiav – v porovnaní s bežným konzumovaním ovocia a zeleniny. Väčšina potrebných živín sa vraj nachádza v dužine a nie vo vláknine. Vláknina by mala slúžiť ako metla, ktorá vymetie z čriev všetky odpadové látky.

Taktiež je zaujímavé aj jeho zistenie, že ovocie slúži na čistenie a očistu tela a zelenina so šalátmi slúži na budovanie tela – ako stavebný materiál. Dôrazne odporúča jesť ovocie a zeleninu – a hlavne šťavy z nich – v surovom, čerstvom stave. A hlavne upozorňuje, že ovocie nemôže nahradiť zeleninu a naopak – kvôli vyššie spomenutom zistení, že ovocie čistí a zelenina buduje telo.

Všetkých informácii a zaujímavostí, ktoré sa mu podarilo zistiť je samozrejme oveľa viac. Pre viac informácii je najlepšie prečítať si niektorú z jeho kníh.

Oslovila vás „živá“ strava so zeleninovými a ovocnými šťavami?

Vďaka množstvu informácii a s tým spojenými aj dezinformáciami ľudia dnes automaticky požadujú formy a metódy potvrdené kvalitnými vedeckými výskumami. A to je samozrejme správne. Pretože je veľmi jednoduché natrafiť na najrôznejších špekulantov či polo – bláznov. No bohužiaľ ani také výskumy nie sú vždy tak úplne objektívne. Stačí si to predstaviť na príklade školstva, ktoré je založené na systéme odmien za počet študentov a nie za ich kvalitu. Ako také niečo ovplyvní celý školský a vzdelávací systém?

Najlepšia je však osobná skúsenosť a na nej najlepšie poznáte, či je na niečom kus pravdy. Rozhodne sa však neodporúča púšťať sa do niečoho úplne fanaticky. Je vždy skvelé riadiť sa zdravým rozumom a zároveň si uchovávať aj zdravý skepticizmus. Aj voči skepticizmu J .

V pohode si najprv môžete nahradiť  napr. jedno jedlo denne čistou takouto živou stravou – najideálnejšie raňajky – a potom postupne podľa chuti či „potreby“ pridávajte percentuálne zastúpenie živej stravy – samozrejme v prípade, ak vám to bude vyhovovať. A uvidíte sami, či a aké zmeny vám takáto strava prinesie do života.

V každom prípade vám prajem nádherný, dlhý život v perfektne fungujúcom zdravom tele. A taktiež všetko dobré vo všetkých životných oblastiach, bez ohľadu na to akou stravou sa budete živiť. Nech vám vaše jedlo prináša nielen pôžitok ale aj pevné zdravie, radosť a mnoho síl do života.

Žiadne komentáre

Nechaj komentár