Zdieľaj

Akné na tvári – Akné vzniká na tvári vtedy, ak sú póry upchávané nadprodukciou kožného mazu alebo napadnuté premnoženou baktériou. Biele krvinky sa snažia baktérie zneškodniť, čo vedie k objavu zapálených a začervenaných miest na pokožke. V základe je charakterizované ako zápalové ochorenie mazových žliaz a vlasových folikulov, ktoré môže byť spustené množstvom vonkajších ale i vnútorných faktorov.

Akné má niekoľko stupňov závažnosti. Od ľahkých drobných pupienkov s bielou alebo čiernou hlavou, typicky lokalizovaných v mastnejších častiach tváre (napríklad T zóna), až po závažne zápalové formy akné, spôsobené Propionibacterium acnes, ktoré sa dostávajú aj do hlbších vrstiev kože. Pri neodbornej liečbe sa pravidelne opakujú, postihujú čoraz väčšie oblasti a zanechávajú za sebou spúšť v podobe trvalých jazvičiek a poškodení kože.

Pri liečbe akné sa môžete stretnúť s pojmami ako:

  • Komedómy – miernejšie prejavy v podobe uhrov
  • Papuly – červené vyrážky
  • Pustuly – hnisavé, hlboko uložené vyrážky
  • Noduly – bolestivé uzly a rozsiahle cysty

Základné zmeny v životnom štýle

1) Vyrážok sa nedotýkajte

Je všeobecne známe, že čím viac sa vyrážok dotýkate, tým viac ich zhoršíte. Je však náročne nevšímať si ich a nechať “ich žiť svoj vlastný život”. Každý z nás už isto okúsil, aké to je vyčarovať z obyčajného pupienku pár centimetrový bolestivý vred. Vytláčaním vyrážok riskujete nielen zanesenie ďalších baktérii do oslabenej pokožky, ak sú navyše v hnise prítomné baktérie spôsobujúce akné, roznesiete si ich aj na ďalšie miesta.

 

2) Zvoľte šetrnú kozmetiku

  • Správne pH – veľa bežných kozmetických produktov má vysoké pH, a tak ich používaním zbytočne dráždite a zhoršujete akné. Voľte produkty, ktorých pH je čo najbližšie prirodzenému pH pokožky, teda približne okolo hodnoty 5,5. Urýchli sa hojenie pokožky.
  • Kozmetika bez obsahu olejov – kozmetika na báze olejov upcháva póry pokožka. Tie nemôžu dýchať, prirodzene sa prečisťovať, začne sa v nich hromadiť maz a odumreté kožné bunky. Pokožka s akné takéto produkty neznesie. Hľadajte kozmetiku s označením “Oil Free” alebo “Non komedogenic”.

  • Hydratácia – hydratácia je základ každej zdravej pokožky. Pokožka na tvári je najviac vystavená slnečným lúčom, poveternostným podmienkam a navyše – najčastejšie sa jej dotýkame. Nemá rada presušenosť alebo prehnané dráždenie. Potrebuje si udržať zdravú hydratáciu pre zachovanie pevnosti, pružnosti a hlavne podporiť odolnosť pred poškodením. Za optimálnych podmienok vznikajú nové zdravé kožné bunky a zápalové prejavy sa prirodzene liečia a nerozširujú. Nielen vonkajšia hydratácia je dôležitá. Nezabúdajte na pravidelný pitný režim a minimálne 2 litre vody denne.

  • Peeling/exfoliácia – v prípade, že za výskytom akné na vašej tvári stoja aj odumreté kožné bunky, odporúča sa, aby ste 1 – 2  krát týždenne pokožku ošetrili jemným šetrným peelingom a odstránili zrohovatené časti. Peeling by však mal byť vykonaný opatrne, aby ste pokožku príliš nedrhli, nepodrádžili a nerozšírili baktérie mimo ich ložiská. Výborne sa osvedčili domáce prírodné peelingy s obsahom prírodných protizápalových zložiek, najmä s obsahom medu, morskej soli, hnedého cukru.

3) Znížte konzumáciu mlieka

Niektoré štúdie zistili súvislosť medzi konzumovaním mlieka a výskytom akné. Pravdepodobne však súvisí so zhoršenou citlivosťou na mliečnu bielkovinu, ktorá môže spôsobovať aj ťažkosti s trávením. Nedostatočne fungujúce trávenie sa prejaví na horšom zásobovaní tela živinami a medzi nimi sú aj bunky pokožky, ktoré potom ľahšie podľahnú vyčerpaniu a infikovaniu baktériami.

 

4) Vynechajte vysoko glykemické potraviny

Vzťah medzi kvalitou stravy a výskytom akné sa skúma už dlhé roky. Je známe, že potraviny s vyšším glykemickým indexom rýchlo zvyšujú hladinu inzulínu v krvi. Pravidelne zvýšená hladina inzulínu pôsobí na zvýšenie tvorby kožného mazu. Môžeme sa teda domnievať, že potraviny ako biele pečivo, koláče, sladené nápoje, cereálie a iné spracované potraviny s vysokým glykemickým indexom podporujú vznik zápalu v pokožke. Odsledujte, ako vaša pokožka reaguje po konzumácii väčšieho množstva sladkých jedál.

Ak chcete vyskúšať zmenu, zaraďte do stravy potraviny s nízkym glykemickým indexom – celozrnné pečivo (minimálne spracované zrná), strukoviny, ovocie, zeleninu a orechy.

5) Zredukujte stres

Postrehli ste, že ak prežívate stresové obdobie, kvalite vašej pokožky sa rapídne zhorší? Stres stojí za zvýšením hladiny androgénu v krvi. Androgén stimuluje produkciu mazu vo vlasových folikuloch, podporuje zápal a táto hormonálna nerovnováha je jednou z častých príčin výskytu akné. Čo je ešte horšie, stres podľa výskumov spomaľuje hojenie rán až o 40 %!

Zmierniť stres pomáha:

  • dostatok spánku
  • zdravá vyvážená strava a pravidelný pohyb
  • obmedzenie alkoholu, fajčenia a kofeínu
  • dobrá komunikácia – s rodinou, kamarátmi, partnerom, odborníkmi
  • praktizovanie hlbokého dýchania, jógy, meditácia
  • pravidelné relaxovanie

 

6) Pravidelne cvičte

30 minút pohybu 3 – 5 krát týždenne podporí zvýšenú cirkuláciu krvi, ktorá bude aj kožné bunky stabilne zásobovať živinami. Netreba si predstavovať iba cvičenie ako také, vítaná je rýchla chôdza, bicyklovanie alebo aj plávanie. Čo ocení nejeden z vás je i to, že pravidelné cvičenie prispieva k optimálnej regulácii hormónov a zníženiu hladiny stresu.

Žiadne komentáre

Nechaj komentár