Zdieľaj

Vitamín B12 je pre ľudské telo nepostrádateľný. Podieľa sa na tvorbe DNA, nervových a krvných buniek, podporuje správne fungovanie mozgu, imunitného systému a priamo usmerňuje metabolizmus. Avšak na rozdiel od ostatných vitamínov, vitamín B12 sa vyskytuje hlavne v živočíšnych produktoch ako sú vajcia, hydina, červené mäso, mlieko a mliečne výrobky. Práve kvôli tejto skutočnosti, sú vegetariáni a vegáni vystavení nedostatku tohto dôležitého vitamínu. Rovnako tak aj ľudia trpiaci celiakiou, poruchami vstrebávania živín, tehotné ženy a taktiež aj ľudia starší ako 50 rokov. Je to z toho dôvodu, že s pribúdajúcimi rokmi, schopnosť ľudského tela absorbovať vitamín B12 výrazne klesá.

4 zo 100 žien vo veku 40-59 rokov trpia nedostatkom vitamínu B12 a spolu s tým sa prehlbujú aj ťažkosti s tým spojené.

Viete ako sa prejavuje nedostatok vitamínu B12? Aké komplikácie a symptómy môžete na sebe pozorovať?

 

Ani veľa hodín spánku neporazí vašu únavu.

Ak spíte odporúčaných 8 hodín (alebo aj viac), ak vás žiadna káva nepostaví na nohy a únava vám bráni bežne fungovať, môžete za tým hľadať práve nedostatok vitamínu B12. Vďaka nemu totiž vznikajú červené krvinky, ktoré kyslíkom zásobujú všetky dôležité orgány tela. Za únavou teda možno hľadať práve nedostatočné okysličenie organizmu.

 

Cítite sa slabo.

Ak svaly nie sú dostatočné zásobené kyslíkom, potom čokoľvek, čo dvíhate, sa vám môže zdať ťažké. Už jednoduchá prechádzka vás vyčerpá rovnako ako beh do kopca. Je prirodzené, že sa všeobecná, krátkotrvajúca slabosť objaví po zvýšenej fyzickej aktivite. Po pár dňoch sa všetko vráti do normálu. Ak vás však trápi dlhotrvajúca slabosť bez zjavnej príčiny, môže to byť príznak nedostatku vitamínu B12.

Máte pocity necitlivosti a mravčenia.

Zvláštne pocity v tele ako necitlivosť svalov, mravčenie v rukách, nohách, prstoch, občasné ostré bodavé bolesti v končatinách sú výsledkom poškodenia nervov v týchto častiach ľudského tela. Nervové bunky nedostávajú pre svoju správnu činnosť dostatočné množstvo kyslíka. I za týmto diskomfortom sa ukrýva nízka hodnota vitamínu B12.

 

Zabúdate.

A nielen meno niekoho, koho ste práve stretli, ale aj meno vášho priateľa, s ktorým ste prežili veľa pekných rokov. Možno vás občas tiež prekvapí, ak kľúče od auta vložíte do chladničky alebo ak sa nedokážete rozpamätať, pre čo ste sa do komory vôbec vybrali. Nezľaknite sa, nemusí ísť o skorú demenciu. Príčinou tejto roztržitosti a zábudlivosti môže byť aj nedostatok vitamínu B12. Výskumom sa zistilo, že ľudia s nízkou hladinou B12, mali v kognitívnych testoch horšie výsledky a taktiež sa im zmenšil aj objem mozgu.

 

Pociťujete závraty.

Vstúpite do obchodného centra a dostaví sa nepríjemný pocit točenia hlavy ? Nedokážete prejsť schodmi bez toho, aby ste nepociťovali závraty? V jednej štúdii sa zistilo, že závratmi , ktorých príčinou neboli iné zdravotné komplikácie, trpeli práve tí účastníci testovania, u ktorých hodnota vitamínu B12 v tele bola o 40 percent nižšia ako u tých, ktorí závraty nepociťovali.

 

Cítite smútok a úzkosť.

Samozrejme, že existuje veľa skutočných dôvodov, pre ktoré môžete pociťovať smútok a úzkostlivé stavy. Ak sa však nekontrolovateľne rozplačete nad rozbitým tanierom  alebo pociťujete úzkosť pri kontakte s neznámym človekom, môže to byť dôsledok nízkej hladiny vitamínu B12. Lekári sa domnievajú, že množstvo vitamínu B12 vo vašom tele má dosah na hladiny serotonínu a dopamínu, a teda nepriamo ovplyvňuje aj vašu náladu a prežívanie emócií.

Ak sú vám tieto príznaky povedomé a zhoršujú kvalitu vášho života, zájdite na konzultáciu k svojmu lekárovi, ktorý z krvných výsledkov určí odpoveď.

Pre prípad, že sa potvrdí nízka hodnota vitamínu B12, tu sú možnosti:

 

– pre vegánov a vegetariánov:

Vitamín B12 sa v rastlinách nevyskytuje, týmto spôsobom stravovania nie je možné hladinu  B12 v tele prirodzene zvýšiť. Odporúčaným riešením je použitie potravín, ktoré sú špeciálne obohatené o vitamín B12, napríklad obohatené sójové alebo orechové mlieka. V malom množstve sa vitamín B12 nachádza v hubách, droždí alebo vo fermentovaných rastlinných produktoch – kvasená kapusta, pivo. Vegetariáni jeho zdroje nájdu vo vajciach, mlieku a mliečnych výrobkoch. Pri zistení nedostatku tohto vitamínu, je potrebné ho doplniť užívaním vhodného výživového doplnku.

 

– ak máte viac ako 50 rokov:

Lekári odporúčajú, aby ste sa nespoliehali na príjem vitamínu B12 výhradne zo živočíšnej stravy. Z dôvodu jeho zhoršeného vstrebávania v tráviacom trakte je dôležité dodávať telu vitamín B12 prostredníctvom výživových doplnkov.

NO COMMENTS

Nechaj komentár