Zdieľaj

Uniesli by vaše vlasy slona?

Vedeli ste, že všetky vlasy na vašej hlave majú v sebe takú silu, že dokážu uniesť dvoch dospelých slonov? Predpokladám, že túto hypotézu nikto overovať nebude, ale čísla nepustia. Na hlave máme priemerne 100 000 – 150 000 vlasov. Jeden zdravý vlas dokáže uniesť váhu 100 gramov a jednoduchými matematickými výpočtami zistíme, že celá hlava unesie 10-15 ton. Neskutočné číslo – neuveriteľná sila. Toto všetko by však bolo možné iba vtedy, ak sú vaše vlasy zdravé.

Čo však robiť v prípade, ak vlasy nezvládajú ani nápor hrebeňa a vytrhávate ich v chumáčoch? Ak po noci nájdete na vankúši celé vypadané pramene? Vypadávanie vlasov u žien nie je ničím nezvyčajným a nemožno to považovať iba za sezónnu záležitosť. Vlasy sú nielen korunou krásy, ale predovšetkým ukazovateľom vášho zdravia a akékoľvek zmeny vo vašom organizme sa prejavujú aj na kvalite pokožky a vlasov. V každom novom centimetri odrastených vlasov je zapísané všetko to, čím vaše telo za posledný mesiac prešlo.

Čo je vlas?

  • Ľudský vlas je tvorený prevažne keratínom. V stopových množstvách sa v ňom nachádza železo, horčík, zinok, meď a selén. Skladá sa z vlasového stvolu (to, čo vidíme – časť vyčnievajúca nad pokožku) a vlasového korienka obaleného folikulom (cibuľkou). Vlasová cibuľka je zodpovedná za výživu celého vlasu – prúdia do nej všetky dôležité živiny.
  • Za mesiac podrastie vlas o 1 cm. Živostnosť zdravého vlasu je 3-7 rokov. Po tejto dobe sa jeho rast zastavuje a po trojmesačnom období stagnácie vlas odumrie a vypadne. Pri ideálnej obnove vlasov na jeho mieste vzniká nový vlas a proces sa začína odznova.
  • 50-100 vypadnutých vlasov denne sa považuje za normálnu hodnotu v úbytku vlasov. Akékoľvek vyššie číslo signalizuje určitú zdravotnú ťažkosť.
  • Isté faktory určuje genetika – farba, hustota, štruktúra. Kučeravé vlasy za celý život nepresvedčíte, aby sa stali hladkými. Ich elasticitu, pevnosť a odolnosť však dokážete viacerými spôsobmi výrazne ovplyvniť.

Príčiny vypadávania vlasov u žien?

V tomto článku sa zamierame na vypadávanie vlasov, ktoré je spôsobené dočasnými odchýlkami od bežného stavu (napríklad z dôvodu hormonálnych zmien). V takých prípadoch majú totiž vlasy schopnosť obnoviť svoj rast. Jedná sa o vratné (dočasné) padanie vlasov. Pri nevratnom padaní vlasov, najčastejšie z dôvodu vysokej hladiny testosterónu alebo kvôli dedičnosti, nový vlas už na danom mieste nenarastie.

Čo môže byť príčinou, ak vás opäť zaskočia plné dlane vypadnutých vlasov?

Hormonálne zmeny

V tehotenstve sa ženy pýšia krásnymi vlasmi. Pod vplyvom estrogénu sa vlasy dostávajú do fázy urýchleného rastu, zahustia sa a vypadávajú iba minimálne. Po pôrode klesne hodnota estrogénu a zvýšené množstvo vlasov už nie je možné dostatočne vyživiť. Vlasy prirodzene odumierajú – avšak výrazne. Niekoľko mesiacov po pôrode trápi väčšinu žien rapídne vypadávanie vlasov. Je dôležité si uvedomiť, že medzi nimi sú aj všetky tie vlasy, ktoré nevypadli počas tehotenstva a po čase sa stav vráti do normálu.

Každý hormonálny zásah do ženského organizmu sa prejavuje na vlasoch. Preto ak začnete užívať hormonálnu antikoncepciu alebo len zmeníte jej značku, sprievodným javom môže byť krátkodobé padanie vlasov.

Nedostatočne výživná strava, málo bielkovín a diéty

Ak dobrovoľne eliminujete zo svojho jedálničku určité druhy potravy, môžete sa pripraviť o cennú výživu a minerály dôležité pre rast vlasov. Najčastejšie chýbajú vlasom bielkoviny, zinok, horčík, železo a Omega 3 mastné kyseliny. Pri nedostatočnom prísune bielkovín, stráca telo schopnosť tvoriť nové vlasy na mieste vypadnutých. Preto ani pri diétnych režimoch nezabúdajte na mliečne výrobky, kvalitné mäso, vajíčka, tofu, ryby, či syry.

Lieky a operácie

Jedným z nežiadúcich účinkov liečby srdcovocievnych a onkologických ochorení je masívne vypadávanie vlasov. Útechou však zostáva, že po stabilizácii ochorenia sa dokáže obnoviť rast vlasov.

Pri operáciach a v období priamo po operácii je telo vystavené veľkému stresu (narkóza, veľké množstvo liekov, nemocničné prostredie).V tomto období sa môže objaviť dočasné vypadávanie vlasov, ktoré sa po približne 3 mesiacoch ustáli.

Mechanické poškodenie vlasov. Nevhodná a škodlivá starostlivosť o vlasy.

Je veľa spôsobov ako svojou bežnou starostlivosťou môžete vlasy oslabiť, poškodiť a zničiť. Patrí medzi ne častá úprava horúcim vzduchom, žehlenie vlasov, farbenie prípravkami chemického zloženia, silné uťahovanie do chvostov a drdolov, pri čom dochádza k oslabovaniu korienkov.

Stresové obdobia

V živote každého človek sa objavuje stres. A hoci sa zdá byť nehmotným mentálnym pocitom, vo vašom tele sa somatizuje v podobe rôznych ochorení. Je dokázané, že za častou príčinou vypadávania vlasov je práve stres, ktorý prežívate. Dochádza k stiahnutiu drobných ciev a tým k nedostatočnej výžive vlasov. Navyše, máte pod jeho vplyvom tendenciu nervózne si škriabať pokožku hlavy,poškodiť ju a spôsobiť rôzne zápalové reakcie, objaviť sa môže i ekzém a vlasom nezostáva nič iné, ako z tohto nevhodného prostredia vypadnúť.

Dá sa vypadávanie vlasov zastaviť?

Samozrejme áno. Ochrániť zostávajúce vlasy a naštartovať rast nových a odolnejších chce zodpovedný prístup k starostlivosti o vlasy a vlasovú pokožku.

Uľahčite to vlasom

Zabudnite na utiahnuté účesy, ťažké stylingové prípravky, časté sušenie a tvarovanie horúcim vzduchom. Používajte šetrné vlasové prípravky určené na váš typ vlasov. Pri umývaní hlavy si doprajte dôkladnú masáž pokožky vlasov, čím stimulujete cirkuláciu krvi, podporíte rast vlasov a lepšie vyživovanie vlasových cibuliek.

Správne sa češte

Hrebeň s kovovými zubami vlasy iba zelektrizuje. Hroty umelej kefy sa zvyknú do vlasov zamotať a vytrhnúť ich. Oplatí sa preto investovať do hrebeňov z prírodných materiálov. Dôležitá je aj technika česania. Aj keď je česanie našou každodennou rutinou, len málo z nás si dlhé vlasy rozčesáva od končekov. Vlasy totiž treba česať odspodu, posúvajúc sa po prameňoch smerom ku korienkom.

Doprajte si kvalitnú stravu

Hoci žijeme v dobe, kedy sú potraviny ľahko dostupné, aj tak veľa z nás trpí nedostatkom dôležitých vitamínov a minerálov. Vlasy potrebujú zinok, horčík, železo, vitamín B12 – čo znamená stravu bohatú na listovú zeleninu, orechy, fazuľu, chudé mäso a ryby.

Nevystavujte sa zbytočnému stresu

Pod vplyvom stresu slabne vaša imunita a obranyschopnosť, telo sa nedokáže dostatočne brániť, a preto sa často v týchto psychicky vypätých obdobiach k stresu pridruží aj nejaké ochorenie. Je dobré, ak máte spôsoby, akými stres v živote regulovať – športové aktivity, meditácia, obľúbené hobby, relax, ručné práce, dostatok kvalitného spánku,…

Zdieľaj
PredchozíPureceutical – recenzia na peeling
DalšíDomáce tipy pre krásne riasy
Lucia

Posledné roky sa zaujímam o zdravý životný štýl a všetko s ním spojené, hľadám odpovede na rôzne stravovacie trendy a vplyv potravín na organizmus. Venujem sa zumbe, jóge a rada posúvam svoje fyzické limity.

NO COMMENTS

Nechaj komentár